Ένα εξαιρετικό άρθρο που συνοψίζει: Ακόμα κι αν είναι κατά περιόδους φτηνές (που μόνο φτηνές δεν είναι, εξ ου και η μόνιμη ανάγκη για επιδότηση), οι ΑΠΕ λόγω της τυχαίας και μεταβλητής απόδοσής τους είναι αντιοικονομικές και τεχνικά προβληματικές για τα πραγματικά δίκτυα και την πραγματική αγορά ηλεκτρισμού, και το πρόβλημα θα γίνεται χειρότερο, όσο περισσότερες μπαίνουν (κάτι που είπε η Ε.ΟΝ από το 2005).
Το πρόβλημα θα οξυνθεί περαιτέρω όσο συμβατικές μονάδες αναγκάζονται και αυτές να λειτουργούν με μεταβλητή απόδοση -- κάτι σαν ένα αυτοκίνητο σε κίνηση πόλης, μόνο που τα αυτοκίνητα είναι σχεδιασμένα να κινούνται και στην πόλη, ενώ οι μονάδες ηλεκτροπαραγωγής δεν μπορούν, ούτε θα μπορούν να ακολουθούν το παρακάτω γράφημα:
Tο άρθρο αναφέρει ρητά ότι οι ΑΠΕτζήδες και οι υποστηρικτές των ΑΠΕ μονίμως αγνοούν το πρόβλημα της τυχαίας και μεταβλητής λειτουργίας τους, και ότι αυτή η τυχαία και μεταβλητή λειτουργία πολλαπλασιάζει το κόστος τους, κυρίως όσο περισσότερες μπαίνουν. Τα καταλαβαίνουν αυτά στην ΡΑΕ; Έχουν δώσει ένα σκασμό άδειες, αγνοώντας και το τυχαίο, και το μεταβλητό, και το πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα στο κόστος. (Θυμίζω ότι η το πρόβλημα είναι χειρότερο με τα αιολικά, αφού τα φ/β είναι τουλάχιστον προβλέψιμα, εφ' όσον έχει ήλιο. Η μεταβλητότητα από χαμηλό 6άρι μποφόρ σε ψηλό 6άρι μποφόρ είναι άνετα 50%!) Δείτε το άρθρο, είναι λίγο τεχνικό, αλλά σαφές.
Ευχαριστώ τον CC για τον σύνδεσμο
Πέρα από ένα ορισμένο μερίδιο του ενεργειακού μείγματος, οι διαλείπουσες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας επιβάλλουν τη διασφάλιση ορισμένων πρόσθετων συνιστωσών του ενεργειακού συστήματος, όπως οι επεκτάσεις δικτύων, οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης, η εφεδρική δυναμικότητα και οι προσπάθειες για ευέλικτη κατανάλωση. ....
ΑπάντησηΔιαγραφήΣε περίπτωση που οι προαναφερθείσες συνιστώσες δεν είναι ακόμη διαθέσιμες, υπάρχουν τα εξής δύο ενδεχόμενα: είτε πρόσκαιρη αδυναμία χρησιμοποίησης της παραγόμενης ενέργειας, είτε παροδική υπερφόρτωση των δικτύων και των συστημάτων ελέγχου, τα οποία θα μπορούσαν να έχουν ως επακόλουθες συνέπειες την αναποτελεσματική χρήση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων και τη διακύβευση τόσο της ασφάλειας του ενεργειακού εφοδιασμού όσο και της βιωσιμότητας της ευρωπαϊκής αγοράς ενέργειας...1.1 Κατά συνέπεια, οι κανόνες που διέπουν την τροφοδότηση με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας χρήζουν προσεκτικής (επαν)εξέτασης, ούτως ώστε να είναι πάντοτε εγγυημένη η ασφάλεια του εφοδιασμού και να καλύπτει η ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές τη σχετική ζήτηση.
1.2 Η επέκταση των μονάδων παραγωγής που χρησιμοποιούν διαλείπουσες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας εξακολουθεί να απαιτεί την πραγματοποίηση σημαντικών πρόσθετων επενδύσεων για τη δημιουργία και τη λειτουργία των ελλειπόντων κρίκων του συνολικού συστήματος. Ειδικότερα, η ανάπτυξη και η εγκατάσταση επαρκούς συνολικής χωρητικότητας αποθήκευσης αποτελούν συγχρόνως πρόκληση, ευκαιρία και απόλυτη αναγκαιότητα.
1.3 Ως εκ τούτου, η αυξημένη χρήση των τεχνολογιών των διαλειπουσών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας θα προκαλέσει πιθανότατα σημαντική αύξηση του κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας η οποία, μετακυλιώμενη στους καταναλωτές, θα μπορούσε να επιφέρει σημαντική αύξηση των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας...1.1 Άλλες δυνητικές οικονομικές επιπτώσεις της προαναφερθείσας αύξησης του κόστους είναι οι εξής: (i) η πρόκληση ζημίας στην ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας και (ii) η πρόσθετη επιβάρυνση, ιδιαίτερα των μειονεκτουσών κοινωνικών ομάδων.
1.2 Υπάρχει επομένως κίνδυνος επιδείνωσης του φαινομένου μετεγκατάστασης των μονάδων παραγωγής σε χώρες εκτός ΕΕ, όπου η ενέργεια είναι φθηνότερη, πράγμα το οποίο θα μπορούσε όχι μόνο να υπονομεύσει την προσπάθεια καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής ("διαρροή διοξειδίου του άνθρακα") αλλά και να υποσκάψει την ευρωπαϊκή οικονομία και ευημερία.
1.3 Εφόσον ενδέχεται να προκύψουν πρόσθετες δαπάνες λόγω ακατάλληλων επιδοτήσεων και κινήτρων που ποικίλλουν από τη μια ευρωπαϊκή χώρα στην άλλη, το όλο θέμα του κόστους –συμπεριλαμβανομένων επίσης των εναλλακτικών ενεργειακών στρατηγικών– θα πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο ανοικτών συζητήσεων υπό συνθήκες διαφάνειας, με παράλληλη εξέταση του ζητήματος των εξωτερικών δαπανών που συνεπάγονται τα διάφορα ενεργειακά συστήματα, καθώς και της αλληλεξάρτησής τους.
http://eescopinions.eesc.europa.eu/EESCOpinions.aspx
ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ
της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής
με θέμα
«Οι οικονομικές επιπτώσεις των συστημάτων ηλεκτρικής ενέργειας που λειτουργούν με αυξημένη και διαλείπουσα παροχή από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας»
(διερευνητική γνωμοδότηση)
_____________
Εισηγητής:Gerd Wolf
_____________
Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή/TEN/508/17 Απριλίου 2013
ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής :«Οι οικονομικές επιπτώσεις των συστημάτων ηλεκτρικής ενέργειας που λειτουργούν με αυξημένη και διαλείπουσα παροχή από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας» (προηγούμενο σχόλιο)..3.17 ΚΟΣΤΟΣ ΤΟΥ ΣΥΝΟΛΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ: Ολόκληρη η οικονομία –δηλαδή ουσιαστικά οι καταναλωτές (ή/και οι φορολογούμενοι)– θα επιβαρυνθεί μοιραία με τις συνολικές δαπάνες που προκύπτουν από τη χρήση των διαλειπουσών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Στις δαπάνες αυτές περιλαμβάνεται το κόστος του κύκλου ζωής ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΔΥΟ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΠΑΡΟΧΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣτ: πρόκειται, αφενός, για μια σειρά σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας που τροφοδοτούνται από ανανεώσιμες πηγές, με αναπόφευκτα τεράστιες ανάγκες πλεονάζουσας δυναμικότητας που πρέπει να χρησιμοποιηθούν, και, αφετέρου, για μια δεύτερη σειρά σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με συμβατική δυναμικότητα, δυνατότητα αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, νέα δυναμικότητα μεταφοράς και ικανότητα διαχείριση της ζήτησης για την εξυπηρέτηση των τελικών πελατών...3.18 Εφόσον δεν βρεθεί άλλη εξήγηση, είναι αξιοσημείωτο ότι σε χώρες στις οποίες υπάρχουν μηχανισμοί προορατικής υποστήριξης των διαλειπουσών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, όπως π.χ. στη Γερμανία και στη Δανία, οι εγχώριες τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας ΕΙΝΑΙ ΗΔΗ ΠΕΡΙΠΟΥ ΚΑΤΑ 40-60% ΥΨΗΛΟΤΕΡΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΕΣΟ ΟΡΟ ΤΗΣ ΕΕ (Πηγή: EUROSTAT 2012). Ως εκ τούτου, η αυξημένη χρήση των τεχνολογιών των διαλειπουσών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας σύμφωνα με τους στόχους του χάρτη πορείας 2050 θα προκαλέσει περαιτέρω αύξηση του κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας η οποία, μετακυλιώμενη στους καταναλωτές, θα μπορούσε, σύμφωνα με τις πρώτες γενικές εκτιμήσεις, να επιφέρει σημαντική αύξηση των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας. ..
ΑπάντησηΔιαγραφή3.19 Η πρώτη απάντηση στο ερώτημα της Ιρλανδικής Προεδρίας έχει, επομένως, ως εξής: η παραγωγή ολοένα και περισσότερης ηλεκτρικής ενέργειας από διαλείπουσες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας σύμφωνα με τους στόχους του χάρτη πορείας 2050 θα επιφέρει αισθητή αύξηση του κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας για τους χρήστες. Μέχρι στιγμής, οι δημόσιες συζητήσεις δεν είχαν συνήθως ως αντικείμενο την ενδελεχή εξέταση του κόστους του συνολικού συστήματος και εστιάζονταν, αντ’ αυτού, ΜΟΝΟ στο κόστος της (διαλείπουσας) τροφοδότησης των δικτύων με την παραγόμενη ενέργεια, πράγμα το οποίο εκτιμάται ότι αντιστοιχεί ΣΤΟ ΗΜΙΣΥ ΤΟΥ ΣΥΝΟΛΙΚΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ .
ΑπάντησηΔιαγραφήΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ
της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής
με θέμα :Ανακοίνωση της Επιτροπής στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το Συμβούλιο, την Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή και την Επιτροπή των Περιφερειών - Ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές: σημαντικός παράγοντας στην ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας
COM(2012) 271 τελικό
_____________
Εισηγήτρια:Ulla Sirkeinen
_____________
....4.9 Το πρόβλημα των τιμών χονδρικής πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας, οι οποίες συμπιέζονται σε μεγάλο βαθμό λόγω της αύξησης της ηλεκτροπαραγωγής από αιολική και ηλιακή ενέργεια με σχεδόν μηδενικό οριακό κόστος, πρέπει να εξεταστεί περαιτέρω και να προσδιοριστεί ποσοτικά. Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη το αντίθετο αποτέλεσμα της εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών. Αν αυξηθεί το μερίδιο παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, θα αυξηθεί πιθανώς η μεταβλητότητα των τιμών χονδρικής της ηλεκτρικής ενέργειας, προκαλώντας έτσι άλλα προβλήματα. Σε κάθε περίπτωση, το χαμηλό οριακό κόστος ενέργειας δεν συνεπάγεται κατ’ ανάγκη χαμηλές τιμές για τους χρήστες ηλεκτρικής ενέργειας, αφού αυτοί θα κληθούν να πληρώσουν, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, όλες τις επενδύσεις και την παραγωγή(συμπεριλαμβανομένης της μεταφοράς, της εξισορρόπησης και της υποστήριξης).
(**Νέο σημείο 4.3
Να προστεθεί μετά το σημείο 4.2.:
Σχετικά με τις αυξανόμενες τιμές ενέργειας των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, η ΕΟΚΕ διαπιστώνει τα εξής:-Η Γερμανία, το κράτος μέλος στο οποίο σημειώθηκε μάλλον η σημαντικότερη ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας κατά τα τελευταία χρόνια, θέσπισε έναν κανόνα με τον οποίο οι καταναλωτές μεγάλων ποσοτήτων ενέργειας απαλλάσσονται από ορισμένες μορφές κόστους που συνδέονται με την προμήθεια σε ηλεκτρικό ρεύμα από ανανεώσιμες πηγές. Σκοπός αυτού του μέτρου είναι να μην διακυβευτεί η ανταγωνιστικότητα των φορέων αυτών σε διεθνές επίπεδο. Ο κατάλογος όμως των επιχειρήσεων που απαλλάσσονται από αυτή την λεγόμενη «εισφορά» επιμηκυνόταν συνεχώς, με αποτέλεσμα η εισφορά να κατανέμεται σε ολοένα λιγότερα ποσοστά ρεύματος. Ακόμη και εγκαταστάσεις Γκολφ, κατασκευαστές τηγανητών πατατών ή και σφαγεία επωφελούνται εντωμεταξύ από αυτήν την απαλλαγή. Επειδή αυτή η επέκταση της απαλλαγής δεν μπορεί να δικαιολογηθεί από την διεθνή ανταγωνιστικότητα, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση της Γερμανίας αποφάσισε να περιορίσει ριζικά αυτόν τον κατάλογο, πράγμα που θα συντελέσει σε περιορισμό του κόστους.
- Χάρη στη υψηλή παραγωγικότητα που έχει επιτευχθεί στη Γερμανία όσον αφορά την ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές (30.000MW από αιολική ενέργεια, 29.000 MW από ηλιακή ενέργεια και ένα υπόλοιπο περίπου 10.000 MW από πυρηνική ενέργεια), οι τιμές στα χρηματιστήρια ηλεκτρικού ρεύματος, ειδικά κατά τις μεσημβρινές ώρες, είναι χαμηλότερες από ποτέ. Ωστόσο, οι φορείς διανομής, που μπορούν να αγοράσουν αυτές τις ώρες πολύ φτηνό ρεύμα, δεν μετακυλύουν αυτή την έκπτωση στους τελικούς καταναλωτές!
- Παρά του αυξημένου κόστους του ηλεκτρικού ρεύματος, είναι εξαιρετικά υψηλός ο βαθμός αποδοχής της «ενεργειακής μετάβασης» από την κοινή γνώμη στη Γερμανία. Αυτό οφείλεται και στο γεγονός ότι εντωμεταξύ το ρεύμα παράγεται και από πολλούς ιδιώτες, νεοϊδρυθέντες συνεταιρισμούς ή από δημοτικά εργοστάσια ηλεκτροπαραγωγής που έτσι κερδίζουν χρήματα και δημιουργούν θέσεις εργασίας σε τοπικό επίπεδο (**Το προτεινόμενο σημείο 4.2 απερρίφθη από την Επιτροπή, Ψήφοι υπέρ: 69. Ψήφοι κατά:105. Αποχές:21)
Τα αποτελέσματα του ανορθολογικού "λαϊκού" καπιταλισμού της Μέρκελ-Τσίπρα-Οικολόγων Πρασίνων-ΔΗΜΑΡ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕνεργειακή ένδεια λόγω τιμών ενέργειας-ενεργειακή ανασφάλεια, προβλήματα στα δίκτυα -σπατάλη πολύτιμων οικονομικών πόρων για επεκτάσεις δικτύων-επιχορήγηση εισαγόμενου Φ/Α+επιχορήγηση εφεδρείας-εξισορρόπησης ΑΠΕ από ΣΥΘΗΑ +επιχορήγηση εφεδρείας σταθμού λιγνίτη+διαχείριση της ζήτησης (πρόσθετες "επενδύσεις" από τη τσέπη μας..)
Είναι φθηνές οι ΑΠΕ, @ρχι-τσόγλ@νε Δόκτωρα της Βα-ρά(τ)ε;
Βλ. α) Την υπ’ αριθ. Δ6/Φ1/οικ.22473/10.10.2006 απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης «Προσδιορισμός του ειδικού τέλους άρθρου 40 παρ. 3 περ. γ’ του ν.2773/1999 σε 0,30
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυρώ/MWh» (Β΄ 1702).
β) Την 236/2010 Γνωμοδότηση ΡΑΕ περί ενιαίας αύξησης της τιμής του Ειδικού Τέλους ΑΠΕ σε 5,57€/ MWh για όλες τις κατηγορίες καταναλωτών, για την περίοδο 1ης Μαΐου 2010 έως 31ης Δεκεμβρίου 2010. Η αύξηση αυτή εφαρμόστηκε από το ΥΠΕΚΑ για όλους τους καταναλωτές πλην εκείνων που υπάγονταν στην οικιακή χρήση, για τους οποίους η χρέωση παρέμεινε στα 0,3 €/MWh, σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. Δ6/Φ1/οικ.11484/10.06.2010 Απόφαση της Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, «Προσδιορισμός του Ειδικού Τέλους του άρθρου 40, παρ. 3 περ. γ’ του ν. 2773/1999 σε 5,57 €/MWh » (ΦΕΚ Β ́ 815/10.6.2010)
γ) Βλ. αιτιολόγηση (12) στην ως άνω πράξη ..«Το γεγονός ότι λόγω της οικονομικής κρίσης και προς αποφυγή άμεσης επιβάρυνσης των οικιακών καταναλωτών επιβάλλεται ως προς αυτούς η έναρξη καταβολής του αναπροσαρμοσμένου τέλους να αρχίσει σε χρόνο μεταγενέστερο του χρόνου έναρξης καταβολής αυτού από τους λοιπούς πελάτες»
Βλ. εν συνεχεία το τέρας ΕΤΜΕΑΡ(με σπέρμα Δόκτωρα)
ΑΠΟΦΑΣΗ ΡΑΕ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 1453/2011
Απαιτούμενο έσοδο από το Ειδικό Τέλος ΑΠΕ, για το 2012 : 292,8 εκ. €
Πίνακας 2 Κατηγορία Πελατών Επιμερισμός Ετήσιου
Εσόδου Ε.Τ. ΑΠΕ (εκ. €)
Υψηλής Τάσης (ΥΤ) 14,66
Αγροτικής χρήσης ΜΤ 0,92
Λοιπές χρήσεις ΜΤ 58,79
Αγροτικής χρήσης ΧΤ 5,66
Οικιακής χρήσης ΧΤ 104,04
Λοιπές χρήσεις ΧΤ 108,69
______________
Κατηγορία Πελατών Μοναδιαία χρέωση
(€/MWh)
Υψηλής Τάσης (ΥΤ) 2,96
Αγροτικής χρήσης ΜΤ 2,29
Λοιπές χρήσεις ΜΤ 5,35
Αγροτικής χρήσης ΧΤ 2,96
Οικιακής χρήσης ΧΤ 5,99
Λοιπές χρήσεις ΧΤ 7,38
Μεσοσταθμική ετήσια αναπροσαρμογή του Ειδικού Τέλους ΑΠΕ για το 2012
ΑΠΟΦΑΣΗ ΡΑΕ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 698/2012
Απαιτούμενο έσοδο από το ΕΤΜΕΑΡ, για την περίοδο 1.08.2012-30.06.2013 : 370,1 εκ. €
Κατηγορία Πελατών Επιμερισμός Ετήσιου
Εσόδου Ε.Τ. ΑΠΕ (εκ. €)
Υψηλής Τάσης (ΥΤ) 18,88
Αγροτικής χρήσης ΜΤ 1,60
Λοιπές χρήσεις ΜΤ 72,16
Αγροτικής χρήσης ΧΤ 9,82
Οικιακής χρήσης ΧΤ 139,11
Λοιπές χρήσεις ΧΤ 128,56
Κατηγορία Πελατών Μοναδιαία χρέωση
(€/MWh)
Υψηλής Τάσης (ΥΤ) 4,58
Αγροτικής χρήσης ΜΤ 4,35
Λοιπές χρήσεις ΜΤ 7,17
Αγροτικής χρήσης ΧΤ 5,61
Οικιακής χρήσης ΧΤ 8,74
Λοιπές χρήσεις ΧΤ 9,53
Μεσοσταθμική αναπροσαρμογή του Ειδικού Τέλους (ΕΤΜΕΑΡ) σε 7,50 €/MWh για την περίοδο Αυγούστου 2012 έως και Ιουνίου 2013
ΑΠΟΦΑΣΗ ΡΑΕ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 1/2013
Απαιτούμενο έσοδο από το ΕΤΜΕΑΡ, για το α’ εξάμηνο του 2013 : 243,78 εκ. €
Κατηγορία Πελατών Επιμερισμός Ετήσιου
Εσόδου Ε.Τ. ΑΠΕ (εκ. €)
Υψηλής Τάσης (ΥΤ) 14,20
Αγροτικής χρήσης ΜΤ 1,16
Λοιπές χρήσεις ΜΤ 38,06
Αγροτικής χρήσης ΧΤ 6,36
Οικιακής χρήσης ΧΤ 98,84
Λοιπές χρήσεις ΧΤ 85,15
Κατηγορία Πελατών Μοναδιαία χρέωση
(€/MWh)
Υψηλής Τάσης (ΥΤ) 3,55
Αγροτικής χρήσης ΜΤ 5,57
Λοιπές χρήσεις ΜΤ 7,76
Αγροτικής χρήσης ΧΤ 6,48
Οικιακής χρήσης ΧΤ 9,53
Λοιπές χρήσεις ΧΤ 14,91
ΑΠΟΦΑΣΗ ΡΑΕ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 323/2013
Απαιτούμενο έσοδο από ΕΤΜΕΑΡ για το β΄ εξάμηνο 2013 : 416,33 εκ. €
Κατηγορία Πελατών Επιμερισμός Ετήσιου
Εσόδου Ε.Τ. ΑΠΕ (εκ. €)
Υψηλής Τάσης (ΥΤ) 3,61
Αγροτικής χρήσης ΜΤ 1,74
Λοιπές χρήσεις ΜΤ 49,95
Αγροτικής χρήσης ΧΤ 11,66
Οικιακής χρήσης ΧΤ 187,16
Λοιπές χρήσεις ΧΤ 162,21
Κατηγορία Πελατών Μοναδιαία χρέωση
(€/MWh)
Υψηλής Τάσης (ΥΤ) 1,79
Αγροτικής χρήσης ΜΤ 6,97
Λοιπές χρήσεις ΜΤ 8,87
Αγροτικής χρήσης ΧΤ 7,33
Οικιακής χρήσης ΧΤ 20,80
Λοιπές χρήσεις ΧΤ 21,77
Μεσοσταθμική αναπροσαρμογή του Ειδικού Τέλους (ΕΤΜΕΑΡ) σε 14,96 €/MWh για το β’ εξάμηνο του 2013
Αιολικά στην Ευρωπαϊκή Ένωση -27 –στατιστικά 2011
ΑπάντησηΔιαγραφήΕγκατεστημένη ισχύς αιολικών σωρευτικά 94. 099 MW
Ακαθάριστη παραγωγή διακοπτόμενης ενέργειας 179.0 ΤWh
Συντελεστής απόδοσης 21.7%..1,7 μόλις πάνω από το κατώτατο όριο (βιωσιμότητα με υποστηρικτικά μέτρα το 20% )!
http://ec.europa.eu/energy/publications/doc/2013_pocketbook.pdf