Δευτέρα 3 Ιανουαρίου 2011

Πράσινα αυτοκίνητα (με αθώο λίθιο)


Αθωότητα… Να θυμίσω τα Πράσινα τέλη κυκλοφορίας; Τόνωση της αγοράς αυτοκινήτου. Ή να θυμίσω τον …Δακτύλιο;

Πριν πιάσω τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, να θυμίσω κάτι για τα υβριδικά. Ο λόγος που τα υβριδικά έχουν μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου είναι επειδή οι αυξομειώσεις στην ισχύ απορροφώνται από την μπαταρία στην επιτάχυνση αλλά και στην επιβράδυνση. Αν αντί να οδηγείς στην Αττική Οδό με 130, οδηγείς με 90, θα έχεις περίπου 10-15% οικονομία στο καύσιμο. Και αν δεν εκτονώνεις τα νεύρα σου στο γκάζι (και αναγκαστικά, στο φρένο, θα έχεις άλλο τόσο). Ψιλά γράμματα; Μάλλον, γιατί δεν ενδιαφέρει τους εμπόρους αυτοκινήτων.

Το όνειρο των Πράσινων, είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Το εύκολο επιχείρημα είναι ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (ή τα τρόλεϋ είναι «καθαρά», «οικολογικά». Αυτό είναι τρίχα, χρώματος πράσινου. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όπως και τα τρόλεϋ απλά «εξάγουν» την ρύπανση στην μονάδα παραγωγής ρεύματος. Άλλος λόγος είναι ότι, μαζί με τα έξυπνα δίκτυα, βοηθάει να έχουμε περισσότερες ΑΠΕ. Και αυτό δεν πολυισχύει, εκτός εάν περιμένουμε να φυσήξει για να φορτώσουμε μπαταρίες.

Δύο λόγοι υπάρχουν για το ενδιαφέρον για ηλεκτρικά αυτοκίνητα: 1) Βοηθάνε στην διαχείριση της ισχύος, απορροφώντας ενέργεια, αν φορτίζονται την νύχτα που (φυσιολογικά) περισσεύει ισχύς βάσης. 2) Εάν είχαμε πολλά πυρηνικά, και εάν είχαμε ηλεκτρικά αυτοκίνητα – δηλαδή εάν είχαμε πολλές φτηνές και καλές μπαταρίες – τότε, πράγματι, για μεγάλο κομμάτι της μετακίνησης που είναι η αστική ή περιαστική μετακίνηση, θα μπορούσαμε να υποκαταστήσουμε καύσιμα με ηλεκτρικό ρεύμα. (Οι τάξεις μεγέθους είναι τέτοιες, που, και εδώ, τα αιολικά είναι για μόστρα… Όσο για τα φωτοβολταϊκά, σε αυτοκίνητα ή αεροπλάνα… marketing, παιχνίδια, και για τα αεροπλάνα, πρόοδος σε ελαφριά ανθεκτικά υλικά για …κατασκοπευτικές χρήσεις)


Βέβαια, είπα την όχι επουσιώδη προϋπόθεση: Πολλές φτηνές καλές μπαταρίες. Οι μπαταρίες είναι ακριβές, δεν κρατάνε για πάντα, και μερικές ...αυτοαναφλέγονται. Γενικές πληροφορίες για μπαταρίες που κυκλοφορούν σήμερα σε υβριδικά ή ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορείτε να βρείτε εδώ. Αν διαβάσετε αυτά που λέει για κάθε τύπο, όλες έχουν κάποιο ξεχωριστό πλεονέκτημα "but"... Κάθε πλεονέκτημα έχει και τα "αλλά" του. No free lunch. Την φωτό με τους Βολιβιανούς να μαζεύουν αλάτι λιθίου την πήρα από το όχι πολύ καθησυχαστικό άρθρο της Daily Mail, εδώ. Εκτός από τους Βολιβιανούς και τις φιλοδοξίες τους, έχει και πολυεθνικά παιδάκια που ασχολούνται με αυτό το ...αλάτι.

Το λίθιο, με τρία πρωτόνια, είναι το ...τρίτο στοιχείο στον περιοδικό πίνακα, μετά το υδρογόνο και το ήλιο. Μέχρι που άρχισα να ζαχαρώνω ένα επαναφορτιζόμενο τρυπάνι με μπαταρία λιθίου, νόμιζα ότι το λίθιο είναι το ...εκρηκτικό στις βόμβες υδρογόνου.




Προσωπικά, είμαι λίγο επιφυλακτικός με μπαταρίες και ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά σιγά μην διαφωνήσω με την Toyota ή την GM... Θα περίμενα τις κυψέλες καυσίμου να προηγηθούν, αλλά (αυτό το "αλλά"...) η οικονομία του υδρογόνου είναι και αυτή στο μέλλον. Και για να μην άγχεστε... όπως και με τα ωραιότατα επαναφορτιζόμενα τρυπάνια λιθίου (€300 το τρυπάνι και €350 η μπαταρία), και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ...πανάκριβα. Βασίζονται (οποία έκπληξη) σε επιδότηση της τάξεως των 7.000. Για πλούσιους... σαν τις ΑΠΕ. No free lunch. Άσε τα ...περιβαλλοντικά

Θα ονόμαζα την ανάρτηση Operation Greenhouse... αλλά θα έκανα χαλάστρα στις μηχανές αναζήτησης χαχαχάααα. Βάρδα μην αρχίσουν οι ...Ιρανοί να ψάχνουν για λίθιο. Η εικόνα με τα περίεργο πράγμα που γίνεται πορτοκαλί είναι από εδώ.

Εκτός από το Operation Greenhouse, "υπάρχουν" και τα dilithium crystals που χρησιμοποιούνται σε σειρά επιστημονικής φαντασίας για να ελέγχουν τον κινητήρα ύλης-αντιύλης, σε αστρόπλοια που ταξειδεύουν με ταχύτητες μεγαλύτερες από αυτή του φωτός. Η σειρά μπορεί να ξεκίνησε με "προοδευτικά" (ειρηνικά, πολυπολιτισμικά κλπ) μηνύματα, αλλά το όνομα Enterprise στην σειρά, είναι, πλέον, cult.

2 σχόλια: