Κυριακή 11 Οκτωβρίου 2015

Το "αειφόρο" El Hierro δείχνει ότι η βασική χρήση του αιολικού ρεύματος είναι η ...απόρριψη. Χώρια το κόστος.


http://euanmearns.com/el-hierro-renewable-energy-project-september-2015-performance-review/
https://en.wikipedia.org/wiki/El_Hierro#Energy
http://euanmearns.com/el-hierro-another-model-for-a-sustainable-energy-future/

Το El Hierro είναι ένα νησάκι 270 περίπου τετρ. χλμ. (περίπου όσο η Ικαρία ή κάτι μεταξύ Άνδρου και Πάρου) με 11.000 πληθυσμό. (Η Ικαρία έχει περίπου 8.000, η Άνδρος 9.000 και η Πάρος 13.000.  Λόγω μεγέθους και απόστασης δεν προσφέρεται είτε για ηλεκτροπαραγωγή με μεγάλη μονάδα βάσης ή για ...διασύνδεση.  Δεν έχει ...βιομηχανία ή κάποια σημαντική οικονομική δραστηριότητα, ούτε έχει παραλίες για Ευρωπαίους τουρίστες.  Η ηλεκτροδότηση μέχρι το 2014 ήταν με 11 MW γεννήτριες πετρελαίου. Από το 1997 ξεκίνησε σχεδιασμός να γίνει ...αειφόρο να βάλει Γερμανικές ανεμογεννήτριες (Enercon, παρόμοιες με αυτές του Κοπέλούζου), και με λεφτά από την Ευρωπαϊκή Ένωση (€35 εκατομ., από το συνολικό κόστος των €85 εκατομ. -- πλάκα δεν έχει πώς η Ευρωπαϊκή Ένωση πληρώνει για marketing Γερμανικών εξαγωγών;), με αντλησιοταμίευση, αιολική αφαλάτωση και όλα τα σχετικά. Το El Hierro είναι ηφαιστειογενές, και οι δεξαμενές νερού υπήρχαν σαν παλαιοί κρατήρες (δηλαδή δεν θα χρειαζόταν πολλά χωματουργικά -- βλ. Ικαρία).



 Το 2014, το El Hierro παρουσιάστηκε σαν οικολογικό και αειφόρο, κλπ.  Άρχισε να λειτουργεί στις 27/6/2015 με

(α) 11,5 αιολικά μεγαβάτ (5 Ενερκον Ε70 των 2,3 MW)

(β) τις συμβατικές ντηζελογεννήτριες 11,36 MW και

(γ) Ένα πάνω ρεζερβουάρ νερού 380.000 κ.μ., ένα κάτω ρεζερβουάρ 150.000 κ.μ., ένα αντλιοστάσιο 6 MW και μία τουρμπίνα 11,3 MW (αλλά στην πράξη 9,2 MW).  Η συνολική αποτελεσματικότητα του συστήματος αντλησιοταμίευσης είναι 60%

Όλη η εγκατάσταση φαίνεται στο σχεδιάγραμμα (αριστερά, κλικ για μεγέθυνση), και οι πρώτοι τρεις μήνες ...αειφορίας (27/6/15-30/9/15) έχουν απολογιστικά ως εξής:

Ντήζελ:  7.457 MWhr (58%)
ΑΠΕ:      5.428 MWhr (42%)

Τα γραφήματα ωστόσο δείχνουν μια πληρέστερη και διαφορετική εικόνα:


Τα αιολικά συνέβαλαν από 71,5% της ηλεκτρικής ζήτησης στις 6 Αυγούστου μέχρι 0,4% της ζήτησης στις 24 Σεπτεμβρίου. Αναμενόμενο, αφού όταν δεν φυσάει δεν υπάρχουν αιολικά.


Το πάρα πολύ ενδιαφέρον είναι ότι η παροχή ρεύματος από την αντλησιοταμίευση είναι σχεδόν μηδαμινή και η αντλησιοταμίευση δεν λειτουργεί σαν ηλεκτροδότηση, αλλά σαν μηχανισμός απορρόφησης της απόρριψης αιολικού ρεύματος!   Και δεν έχω τα στοιχεία, αλλά το "wind to pumping" είναι περίπου όσο το "wind to grid", το δε "hydro to grid" ίσα που φαίνεται...


Με ζήτηση περί τα 11 ΜW, αιολικά περί τα 11 MW και ντηζελογεννήτριες περί τα 11 MW, ακόμα και όταν φυσάει, οι ντηζελογεννήτριες δουλεύουν και τα αιολικό ρεύμα δεν διοχετεύεται στο δίκτυο, αλλά απορρίπτεται, σε άντληση νερού -- που όμως δεν επαναχρησιμοποιείται για ηλεκτροπαραγωγή! (και άσχετα με την αποτελεσματικότητα του 60% της αντλησιοταμίευσης). Εμφανίζεται σαν "άντληση νερού για υδροδότηση" και αναφέρονται και σχέδια για αφαλάτωση (που όμως δεν φαίνεται ακόμη).  Στην ουσία, απορρίπτεται. Και, φυσικά υπήρξαν αναφορές σε μελλοντικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα (με την θεωρία ότι οι αποστάσεις στο νησάκι είναι μικρές, και καλύπτονται από μπαταρίες).  Βέβαια, και αυτή η ιδέα να χρησιμοποιούνται αυτοκίνητα για απόρριψη τυχαίου ρεύματος (ή και διαχείριση φορτίων) κολλάει στο ότι ο καιρός και οι κατά τόπους ηλεκτροπαραγωγικές εταιρίες θα αποφασίζουν εάν θα έχεις χρήση του αυτοκινήτου ή όχι.

Για να ήταν χρήσιμη η αντλησιοταμίευση στην ηλεκτροδότηση, τώρα εκτιμάται ότι θα έπρεπε η αποθήκευση νερού να ήταν ...4 φορές μεγαλύτερη -- κάτι που είναι απαγορευτικό από την γεωμορφία.

Και φυσικά δεν έχουν απαντηθεί το ερώτημα:  "Πόσα καύσιμα εξοικονόμησε αυτό το σύστημα, ακόμα και όταν διοχετεύεται αιολικό ρεύμα στο δίκτυο"?  Η αιολική συμβολή μειώνει την συμβολή της ντηζελογεννήτριας, αλλά πόσο αυξάνεται η κατανάλωση ντήζελ από την έντονη μεταβλητότητα της ντηζελογεννήτριας?  Θυμάστε τα Falklands?  Εκεί ανέφεραν "13-23% της ηλεκτροδότησης από αιολικά, αλλά μόνο 4,3-8,3% εξοικονόμηση καυσίμου.

Δεν υπάρχουν στοιχεία για οικονομική αξιολόγηση της "αειφορίας".  Το El Hierro, όπως ανέφερα παραπάνω, είναι ηφαιστειογενές και οι υδατοδεξαμενές ήταν βασικά ήδη διαμορφωμένες.  Το έργο (με περιορισμένα τα χωματουργικά) έχει κοστίσει περί τα €84 εκατομ.  Με βάση το πρώτο τρίμηνο λειτουργίας θα αποσβεστεί σε κάτι μεταξύ 28 και ...89 χρόνια! Θα μου πείτε "μα μπορεί να ακριβύνει το πετρέλαιο". Θα σας απαντήσω ότι οι Ε-70 θα είναι σκουριασμένες και ακίνητες σε περίπου 20 χρόνια.

Τέλος, το πιο χαριτωμένο είναι ότι με όλους να διαφημίζουν το αειοφόρο El Hierro, η Ισπανική Κυβέρνηση έδωσε άδεια στην Repsol να ψάξει για πετρέλαιο (στο ανατολικό άκρο των Καναρίων). Η Repsol μοιάζει να τα παράτησε.  Τουρισμός, φάλαινες  εεε... έπεσε και η τιμή του πετρελαίου και μπορεί και οι ποσότητες να μην ήταν ενδιαφέρουσες.  Η δήλωση της Repsol ανέφερε: "... An exploratory well reaching more than 3,000 meters below sea level found methane and hexane gases but it “lacked the necessary volume and quality to consider future extraction...”

Υπάρχει ωστόσο παραλληλισμός με την Κρήτη (για να μην σταθώ στην Ικαρία), πέρα από τα πετρέλαια της Κρήτης:  Τα αιολικά, θα συμμετέχουν σε κάποιο βαθμό στην ηλεκτροδότηση της Κρήτης. Το αιολικό ρεύμα θα απορρίπτεται στο υπόλοιπο δίκτυο, χάρη στα καλώδια της διασύνδεσης (και καλή τύχη στον ΑΔΜΗΕ να βρει τι θα το κάνει).  Τα περί τοπικής αντλησιοταμίευσης είναι χυδαία απάτη -- μηδενική θα είναι η συμβολή τους είτε στην ηλεκτροδότηση, είτε στην απόρριψη και υπάρχουν μόνο για να βγάλουν οι χωματουργοί κανένα φράγκο (και να μοιράσουν και αυτοί δωράκια, όπου δει -- γνωστό το κόλπο). Η ηλεκτροδότηση της Κρήτης θα γίνεται λιγότερο από τις σημερινές μονάδες πετρελαίου και περισσότερο από μονάδες αερίου που θα γίνουν στην ...Πελοπόννησο (δύο είναι οι αιολικοί "επιχειρηματίες της Κρήτης, και ο ένας θέλει να βάλει μονάδες αερίου στην Πελοπόννησο και ο άλλος νομίζει ότι εισάγει Ρώσικο αέριο). Πέρα από το κόστος της διασύνδεσης, και το κόστος των αιολικών, και το κόστος του αερίου, και το κόστος των χωματουργικών και το κόστος της ζημιάς στον τουρισμό, το πρόβλημα θα το έχει ο ΑΔΜΗΕ:  Πού θα ξεφορτώνεται όλο το αιολικό ρεύμα της Κρήτης και της Ελλάδας? Το βλέπω να έρχεται:  Τέλος απόρριψης. Εκτός κι αν πουλήσουμε τα αυτοκίνητα των €15.000 και πάρουμε ηλεκτρικά αυτοκίνητα των €40.000. Όλα για να παριστάνουν οι αεριτζήδες μας τους ηλεκτροπαραγωγούς.

Για την ώρα, το "αειφόρο" El Hierro δείχνει την αποτυχία και της αντλησιοταμίευσης και ότι η μόνη πραγματική χρήση των αιολικών είναι η ...απόρριψη ρεύματος και το πέταμα χρημάτων.  Το El Hierro είναι το λιγότερο τουριστικό από τα Κανάρια νησιά, και κάπως μπήκε στον χάρτη με όλη αυτή την κουβέντα. Η Κρήτη?

Δεν υπάρχουν σχόλια: