Παρασκευή, 30 Δεκεμβρίου 2016

Peak oil... Στην προσφορά ή στην ζήτηση; Ή, τι αυτοκίνητο θα αγοράζατε εάν είχατε λεφτά...

 
Ένα από τα (βλακώδη) επιχειρήματα της δεκαετίας υπέρ των λεγόμενων ΑΠΕ ήταν τα περί peak oil. Ότι δηλαδή τέλειωσε ή θα τέλειωνε το πετρέλαιο και επομένως πρέπει να βάλουμε πολλά αιολικά και φωτοβολταϊκά.  Ανοησία ολκής, αφού είτε τελειώνει το πετρέλαιο, είτε όχι, οι ΑΠΕ είναι δήθεν για ηλεκτροδότηση και το πετρέλαιο είναι ασήμαντο στην ηλεκτροδότηση και σημαντικό στις μεταφορές.  Βάζοντας αιολικά δεν μειώνονται οι μεταφορές. Με ύφεση μειώνονται οι μεταφορές και με μεγαλύτερη αποδοτικότητα στους κινητήρες μειώνεται η κατανάλωση βενζίνης .  Τα περί peak oil κατέρρευσαν το 2014 (με 7 χρόνια καθυστέρηση, αλλά τι να κάνουμε, Κίνα είναι αυτή) όπως είχαν καταρρεύσει και μετά το 1982.

Τώρα το peak oil (supply) αυτό που έσκουζαν οι πράσινοι παπαγάλοι, έχει υποκατασταθεί από peak oil (demand).  Τώρα προβλέπουμε ότι κάποια στιγμή στο μέλλον θα πάψει να αυξάνεται η συνολική ζήτηση.

Είναι σαφής, σαφέστατη (πιο σαφής πεθαίνεις), η επιθυμία ή η απόφαση α) να υπάρχει πετρέλαιο για περισσότερους από όσους έχουν σήμερα και β) να μην ξανανέβει η τιμή του σε επίπεδα που να δίνει το πάνω χέρι σε λεγόμενους "κακούς".  Αυτό γίνεται μόνο με περισσότερη τεχνολογία εκμετάλλευσης νέων πηγών πετρελαίου αφ' ενός,  με μεγαλύτερη ακόμα αποδοτικότητα στις μεταφορές αφ' ετέρου.  Kαι λίγη στοχευμένη καταστολή ζήτησης βοηθάει αυτούς που δεν είναι οι ...στοχευόμενοι.

Οι "γνώμες" ως συνήθως, διίστανται:



22 Δεκεμβρίου 2016 
http://oilprice.com/Energy/Energy-General/Oil-Consumption-Remains-Immune-To-A-Transport-Transformation.html

Αναφέρεται σε αυτήν εδώ την μελέτη. Λέει ότι νέες μη συμβατικές πηγές πετρελαίου θα εξασφαλίσουν την προσφορά και ότι οι αλλαγές στις συνήθειες (πχ περισσότεροι άσχετοι μεταξύ τους επιβάτες σε ίδια αυτοκίνητα ή προτίμηση ηλεκτρικών πχ αυτοκινήτων) είναι αβέβαιες και εξαρτώνται από κατά τόπους πολιτικές.

22 Δεκεμβρίου 2016 http://www.euractiv.com/section/climate-environment/news/europe-urged-to-cut-all-transport-emissions-to-keep-climate-pledge/
Η "Ευρώπη" πρέπει να ...μην έχει αυτοκίνητα για να τηρήσει τις δεσμεύσεις του Παρισιού.  Έτσι λέει κάποιο Γερμανικό Οικο-Ινστιτούτο, δεν το παίρνουν όλοι στα σοβαρά, αλλά να είστε σίγουροι ότι: 1) Μερικοί "Ευρωπαίοι" θα πιεστούν να δεχθούν κάτι τέτοια περισσότερο από άλλους (για να κάνουμε ευρω-μουαγιέν) και 2) ευχαρίστως θα σας πουλήσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα οι Γερμανοί. Θα εισάγετε ρεύμα από την Τουρκία για να τα φορτίζετε.

28 Νοεμβρίου 2016
http://blogs.ft.com/nick-butler/2016/11/28/why-the-conventional-wisdom-on-peak-oil-demand-is-wrong/
Αυτός εντυπωσιάζεται που ασχολούμαστε με την ζήτηση και όχι με την προσφορά. Η ζήτηση από Κίνα, Ινδία και πχ το Μεξικό είναι αβέβαιη. Και ότι εμείς θα έπρεπε να εστιαζόμαστε στο peak investment (δηλαδή την αρχή αποεπενδύσεων) στις εταιρικές αξίες και σε γεωπολιτικά (που, λέω εγώ καθορίζουν το μέλλον περισσότερο από κεντρικούς σχεδιασμούς).

14 Νοεμβρίου 2016
http://oilprice.com/Energy/Energy-General/The-Catastrophic-Consequences-Of-Peak-Oil-Demand.html   Εάν υλοποιηθούν οι στόχοι για φυσικό αέριο και ΑΠΕ  που αναφέρει το σύμφωνο του Παρισιού, τότε μερικές χώρες απλά θα καταρρεύσουν με όποιες συνέπειες. Μερικές, πχ οι Ευρωπαϊκές δεν θα επηρεαστούν τόσο. Ο φόβος των Ρώσων είναι πιο φρέσκος από τον φόβο των Αράβων. Και, φυσικά, περιμένει να δει τι θα αλλάξει με τον Trump.

Και τι αυτοκίνητο θα αγοράζατε αν είχατε λεφτά;

'Οταν μιλάμε για "προβλέψεις", ειδικά σε τέτοια "μεγάλα" θέματα, κάθε ένας έχει την γνώμη του και εγώ τείνω να κοιτάω την γνώμη αυτών που ασχολούνται χρόνια με το θέμα: Προβλέψεις 2017 για το 2040 από την ExxonMobil:



Για ό,τι και όσο αξίζουν οι προβλέψεις, η ExxonMobil προβλέπει ότι η ζήτηση για πετρέλαιο στις μεταφορές θα συνεχίσει να αυξάνεται, αν και βλέπει άμεση "σταθεροποίηση" στην ζήτηση καυσίμων από ΙΧ αυτοκίνητα.

Και το εξηγεί:







 

Θα σταθεροποιηθεί η ζήτηση για πετρέλαιο, αλλά θα αυξάνεται ο αριθμός των χιλιομέτρων. Αυτό με την όχι τόσο δύσκολη αύξηση σε αποδοτικότητα κινητήρων.

Πριν το 1973, τα αμερικανικά αυτοκίνητα κατανάλωναν 10-12 μίλια το γαλόνι. Ή 23 λίτρα για 100 χιλιόμετρα.  Σήμερα είναι σχεδόν άνετα στο 1/3 αυτού του αριθμού ακόμα και με αμερικανικά δεδομένα, στο 1/4-1/5 με ...ελληνικά δεδομένα

Βέβαια, αυξάνεται η ζήτηση για αυτοκίνητα




Βάσει αυτού, μην φοβάστε, δεν θα εξαφανιστεί ο βενζινοκινητήρας. Ή το ντήζελ.  Δεν θα αγόραζα υβριδικό πριν το 2030.  Μέχρι τότε θα είναι ακόμα "ακριβοί νεωτερισμοί".  Ηλεκτρικά αυτοκίνητα μετά το 2040 (ή όποτε γίνει εφικτή η πυρηνική τήξη).  Μην βιαστείτε να πάρετε ηλεκτρικό αυτοκίνητο, σας βλέπω να το φορτίζετε με γεννήτρια πετρελαίου!).  Βέβαια, αν έχετε λεφτά, και αν είστε φυσιολογικός άνθρωπος θα κοιτάξετε το κόστος χρήσης. Όπου το κόστος καυσίμου είναι σημαντικό, αλλά σημαντικός είναι και ο φόρος που παριστάνει ότι ασχολείται με "εκπμοπές" δηλαδή μέγεθος και αποτελεσματικότητα κινητήρα.


Περιμένοντας να συνέλθει η VW από τις μαϊμουδιές της, ήδη αυτό που νομίζαμε είναι σχετικά αφορολόγητο, στα 1600 cc, πάει τελειώνει και μάς ωθούν στα 1400. Μην εκπλήσσεστε... Πριν το 1990,  ο,τιδήποτε πάνω από 1500 ήταν "πολυτέλεια" με αντίστοιχο φόρο και το 1600 ήταν "μεγάλο αυτοκίνητο.

Ευτυχώς οι Έλληνες έχουμε ...ανάγκες και θα έχουμε πάντα Καγιέν και Μερσεντές.  Ή άντε μια  Καμάρο...

Τι?  2000 κυβικά? Θα αστειεύεστε... Θέλω τουλάχιστον την 3600 (και αυτή χάριν οικονομίας, βγαίνει και σε 6200).  Με Βουλγάρικες πινακίδες... Camarro με Βουλγάρικες πινακίδες; Δεν κολλάει...

Zündapp? Τι; Απαγορεύτηκαν τα δίχρονα;  Δεν υπάρχει ελπίς

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Χρόνια Πολλά!
και ας λέει η Τέσλα άλλα (https://www.tesla.com/),σωστά...
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα στο μέλλον...!
Πυρηνική σύντηξη θα αργήσουμε να δούμε ακόμη(μακάρι να την δούμε σύντομα...)
https://howwegettonext.com/uk-fusion-chief-we-re-so-close-we-can-taste-it-8887e7bad420#.h523lyyct
οπότε θα έχουμε αρκετούς διαξιφισμούς ακόμη.