Μου είπε βέβαια ο φίλος "δεν υπάρχει φράγκο", ούτε στους δικούς μας ούτε στις ΕΝΕΛ και τις Ιμπερντρόλες, και ποιος τολμάει να δανείσει ή να δεσμεύσει λεφτά όταν ο καταναλωτής είναι ταπί;
Με ρώτησε ωστόσο φίλος να εξηγήσω άλλη μια φορά, πώς γίνεται, αφού όντως παράγουν ρεύμα τα αιολικά, όταν φυσάει, να μην υποκαθιστούν παρά ασήμαντα καύσιμα. Η απάντηση έγκειται στην διαχείριση του δικτύου, και στην συμπεριφορά των μονάδων που είναι σε εφεδρεία, για όποιον αντέχει, άλλη μια φορά:
Με λίγα αιολικά, δεν υφίσταται πρόβλημα, είτε φυσάει, είτε δεν φυσάει. Το ρεύμα τους, όσο είναι λίγο, είτε υπάρχει είτε δεν υπάρχει, δεν επηρεάζει το δίκτυο. Το πρόβλημα αρχίζει όταν έχουμε πολλά. Όταν δεν φυσάει, το πρόβλημα είναι προφανές: Εφεδρεία. Καίνε οι συμβατικές μονάδες επί τούτου. Και όταν φυσήξει; Όπως έχω ξαναπεί, το αιολικό ρεύμα πάει με την ταχύτητα του αέρα εις την τρίτη. Στον κύβο, ^3. Από τα 4 μποφόρ, στα 7 μποφόρ, η μεταβολή του αέρα αντιστοιχεί από 20 χλμ/ώρα, σε 61 χλμ/ώρα, μεταβολή μόλις 205% ή 2 φορές. Εις την τρίτη "δύναμη" (^3) η μεταβολή (της ενέργειας) είναι 2.737% ή 27 φορές!!!. Ευτυχώς που αυτό δεν συμβαίνει σε όλη την χώρα ταυτόχρονα, γιατί με 1.700 αιολικά μεγαβάτ μπηγμένα στο χώμα, 27 φορές το 1.700 θα ήταν 4 φορές όσο ΟΛΟ το Ελληνικό φορτίο! Θα ψήναμε το δίκτυο (και αυτό των γειτόνων).
Στην πράξη, όταν φυσάει, κόβουν οι διαχειριστές μονάδες που μπορούν να κοπούν, και αυτές δεν μπορούν να είναι οι λιγνιτικές μονάδες, αλλά τα Υ/Η και το αέριο. Και απορρίπτουν και κάποιο ποσοστό του αιολικού ρεύματος, αν δεν έχουν τι να το κάνουν (κάτι που δεν αρέσει στους αιολικούς, και για αυτό βάζουν τους δήθεν οικολόγους να μην θέλουν μονάδες βάσης). Αλλά πάμε στο γιατί η "έγχυση" δεν ισοδυναμεί με υποκατάσταση. Όταν φυσάει, και με τα Υ/Η και το αέριο κομμένα, τα αιολικά "εγχύουν". Μόνο που οι μονάδες αερίου, ακόμα και κομμένες δεν είναι σβηστές, αλλά σε θερμή εφεδρεία. Κι όταν κόψει ο αέρας μαρσάρουν, και όταν πέφτει ο αέρας φρενάρουν. Θα ξέρετε, ότι η κατανάλωση και οι εκπομπές ενός αυτοκινήτου είναι χειρότερες στη Κατεχάκη στις 8 το πρωί, από ότι στην Εθνική Οδό στις 2 την νύχτα (αν δεν τρέχει κανείς του σκοτωμού). Το ρελαντί, και οι επιταχύνσεις και οι επιβραδύνσεις, και η ανάγκη του δικτύου για σταθερότητα καίνε καύσιμα ακόμα και όταν φυσάει, και τα καίνε αναποτελεσματικά (με μαρσαρίσματα και φρεναρίσματα). Αυτός είναι ο προφανής λόγος που η "έγχυση" δεν υποκαθιστά σημαντικά συμβατικά καύσιμα.
Θα θυμάστε την μελέτη της Ε.ΟΝ. Το έχει πει από το 2005: Τα αιολικά μπορούν να υποκαταστήσουν μικρό (4-6%) της ηλεκτροδότησης, και το ποσοστό πέφτει, όσο περισσότερα αιολικά μπαίνουν στο σύστημα. Με πατέντες, αντλησιοταμιεύσεις, και έξυπνα δίκτυα, το 4-6% μπορεί να μετατοπιστεί, να γίνει 7ή 8, αλλά, και αυτές οι πατέντες δεν είναι τσάμπα (Και οι αντλησιοταμιέυσεις σε νησιά όπως η Ικαρία ή η Κρήτη, μακάρι να βγω λάθος, είναι έγκλημα κατά των ανθρώπων που ζουν εκεί. Δεν είναι Νορβηγία ή Ελβετία, η Ικαρία ή η Κρήτη. Σχετικά άνυδρα, μεσογειακά νησιά είναι). Και η Γερμανία εμπέδωσε το 2011 τι σημαίνει αστάθεια δικτύου από πολλά αιολικά, και 7% της ηλεκτροδότησης.
Ο πρόχειρος υπολογισμός που έκανα δείχνει ότι οικονομικά, τα αιολικά για εμάς είναι σκέτη απάτη και κλοπή. Να πω δυο λόγια για τα φ/β. Τα φ/β είναι λιγότερο απάτη η κλοπή, αλλά δεν παύουν να είναι πανάκριβη ισχύς αιχμής και μόνο για το καλοκαίρι. Τον χειμώνα και η Ελλαδίτσα έχει σύννεφα... Και τα περί απόδοσης με συννεφιά... να μην πω.
Τα αιολικά είναι μάπα, γιατί χωρίς εφεδρεία, δεν υφίστανται, και η εφεδρείας είναι"θερμή" και καίει καύσιμα αναποτελεσματικά, όπως ένα αυτοκίνητο σε πολλή κίνηση. Εφεδρεία μπορεί να είναι μόνο (ακριβό) αέριο, αλλά βασικά σε μονάδες ανοιχτού κύκλου που σπαταλούν περισσότερο καύσιμο από υποκαθιστούν τα αιολικά με την "έγχυση". Με αποτελεσματικότερες μονάδες διπλού κύκλου, δεν δουλεύει καλά η εφεδρεία! Χαμένοι ούτως ή άλλως. Και η κλοπή έγκειται στο ότι πληρώνονται για ρεύμα που εκτός από τον μπελά που δημιουργεί., δεν υποκαθιστά παρά ασήμαντα καύσιμα.
Δείτε, εάν θέλετε, και τα:
Προσφορά και ζήτηση σε ένα ηλεκτρικό δίκτυο
Πόσο πραγματικά μας κοστίζει η "έγχυση"
Η μελέτη της ΕΟΝ του 2005
5 σχόλια:
Μωρέ λέει κι άλλα, που αν τα διαβάσει το λόμπυ θα κυνηγά τον Διαλυνά με τσι καραμπίνες!
και εμείς τσι χράπα χρούπα γιάηντα τις έχουμε;
Αυτό είναι πολιτική βούληση
http://www.facebook.com/notes/brazil-gov-news/brazil-president-cheaper-electricity-will-reduce-energy-costs-and-generate-jobs/484804648204825
Orestios
σε έχουμε χάσει, αλλά δεν σε έχουμε ξεχάσει. Θα το περάσω στο φεηςμπουκ, να' σαι καλά.
Δημοσίευση σχολίου