Σάββατο 16 Δεκεμβρίου 2017

Τα βρήκαν, αλλά πώς τα βρήκαν Fraport και Δημόσιο

http://www.euro2day.gr/news/enterprises/article/1584128/pos-ta-vrhkan-fraport--dhmosio-gia-thn-apozhmiosh.html

Το θέμα είχε αναφερθεί στο Spiegel τον περασμένο Σεπτέμβριο που ανέφερε ...θέματα ασφάλειας για τους Γερμανούς τουρίστες:  "...Manche Mängel sind ein Sicherheitsrisiko - auch für die vielen deutschen Touristen, die nach Griechenland kommen..." (η μετάφραση του άρθρου εδώ).  Ανέφερε επίσης το Spiegel ότι ο Σπρίτζης δεν είναι και λάτρης της ιδέας της ιδιωτικοποίησης των αεροδρομίων (και το μόνο που μπορώ να πω είναι ότι δεν είναι ο μόνος!  Και οι ...Αμερικάνοι είναι επίσης επιφυλακτικοί με αυτό το θέμα, γενικά -- θα το δούμε παρακάτω, και δεν είναι ακριβώς ...κρατιστές οι Αμερικάνοι).  Το άρθρο πάντως αναφέρει ότι:

«...η διαδικασία της Επίλυσης Τεχνικών Διαφορών, η οποία προβλέπεται ρητώς στη σύμβαση παραχώρησης, αποτελεί πάγια διεθνή πρακτική για τέτοιου μεγέθους έργα...»

«...σπασμένες πόρτες, χιλιάδες σπασμένες λάμπες και ελλείψεις στα μέσα πυρόσβεσης που δημιουργούν θέματα ασφάλειας...»

Επειδή κάτι έχω ακούσει στο θυρωρείο για συμβάσεις παραχώρησης, πρώτη φορά ακούω για αναπροσαρμόγές για σπασμένες λάμπες και ελλείψεις πυρόσβεσης σαν ...πάγια τακτική. Αν υποθετικά ήμουν ενδιαφερόμενος για κάποια σύμβαση παραχώρησης αεροδρομίων, έεεε... όλο και θα έκανα μια βόλτα (έχω κάνει βόλτες στα αεροδρόμια) και δεν θα χρειαζόμουν σύμβουλο να δω την κατάσταση. Εάν τώρα ήμουν η Fraport που ξέρει την Ελλάδα μια χαρά λόγω "Ελευθερίου Βενιζέλου", δεν μπορώ να ακούω τέτοια παιδικά παραμύθια... Την καθαρίστρια να ρωτούσα, θα μου τα έλεγε. Και ειδικά οι Γερμανοί είναι κάτι παραπάνω από ...φειδωλοί στις εκταμιεύσεις και με ξενίζει που δεν έδειξαν την στοιχειώδη δέουσα επιμέλεια της ...βόλτας, πριν την υπογραφή.

ΔΕΝ έχω δει την σύμβαση και δεν αποκλείω να υπάρχουν ψιλά γράμματα στην σύμβαση που να επιτρέπει στην Φραπόρ να μας πάρει τα σώβρακα (δεν είμαστε ακριβώς και πολύ ικανοί στις διαπραγματεύσεις μας με Γερμανούς (εκπαιδευμένοι γαρ τόσα χρόνια...) αλλά οι σπασμένες λάμπες και η πυρόσβεση είναι τόσο αστεία δικαιολογία...



Αν γινόταν αυτή, η αρχική, σύμβαση παραχώρησης μερικών αεροδρομίων (μάλλον των δυνητικά κερδοφόρων) σε οποιαδήποτε άλλη περίοδο (ίσως πλην Κατοχής), μάλλον θα είχαν ακολουθήσει ...επεισόδια. Όχι ότι μου αρέσουν, αλλά τα έχω ζήσει.  Αλλά ας πούμε ότι άλλαξαν οι Έλληνες και έγιναν Ευρωπαίοι, και δεν ενοχλούνται. Και, μεταξύ μας, δεν είναι ακριβώς πρωτοφανές να είναι υπό ιδιωτική διαχείριση τα αεροδρόμια -- εμείς πχ έχουμε τον "Ελευθέριο Βενιζέλο", αν και στην Αμερική παρά την "σφαγή" στις αεροπορικές εταιρίες μετά την "απελευθέρωση" ή την "απορύθμιση" (ας βρει κάποιος καλύτερη μετάφραση για το deregulation) τα αεροδρόμια δεν έχουν ιδιωτικοποιηθεί.   Σε παλιότερα άρθρα (πχ εδώ) αναφέρονται οι σχετικοί ενδοιασμοί, αν και πρόσφατα εγκρίθηκε από το Κογκρέσσο πρόγραμμα ιδιωτικοποίησης με αναφερόμενα καμμιά δεκαριά περιφερειακά αεροδρόμια. Πχ, στο Chicago συζητάνε για το αεροδρόμιο Midway (πολύ μικρότερο από το O'Hare).

Για την Ελλάδα, ισχύουν άλλα. Το αεροδρόμιο του Ελληνικού έκλεισε για λόγους που δεν είμαι και σίγουρος. Ίσως συμφόρηση, ίσως τάση για απομάκρυνση των μεγάλων αεροδρομίων από τις πόλεις, ίσως απλά real estate play:  Φτηνή η γη για κλειστό αεροδρόμιο, φτηνοί οι αμπελώνες σε ...αρβανιτοχώρια της Αττικής όταν δεν κάνει να παράγουμε και πολύ κρασί.

Η ιστορία του "Ελευθέριος Βενιζέλος" δεν είναι και τόσο ξεκάθαρη. Αν θυμάμαι καλά ξεκίνησε με την "Σύμβαση Μάνου", που τροποποιήθηκε και έγινε "Σύμβαση Λαλιώτη" και υπήρξε λίγη γκρίνια αλλά βγήκε μια ελεγκτική εταιρία και είπε "όλα καλά" και προσωπικά δεν θεωρώ ότι όλα ήταν καλά αφού άλλαξε ο επιμερισμός του ρίσκου και των οφελών μάλλον σε βάρος του Δημοσίου, και σε βάρος της τότε μελλοντικής λειτουργίας του αεροδρομίου. Αλλά Χόκτηφ ήταν αυτή... και πάνε και τόσα χρόνια...

Τα προβλήματα του νέου αεροδρομίου φάνηκαν όταν πήγε η Κυβέρνηση Σημίτη να εκχωρήσει το μάνατζμεντ της Ολυμπιακής που κάπως εξελίχθηκε σε ...φιάσκο, αλλά, αν κατάλαβα καλά, ένα από τα προβλήματα ήταν ότι το αεροδρόμιο ήταν 1) ακριβό και 2) η (οικονομική) δομή του ήταν σχεδιασμένη περισσότερο για να φιλοξενεί feeder airlines που θα τροφοδοτούσαν hubs (κεντρικά, πραγματικά διεθνή αεροδρόμια), παρά αεροπορική εταιρία 5 ηπείρων που, κατά την γνώμη μου προήλθε από εσκεμμένη αδράνεια όλων των Κυβερνήσεων της μεταπολίτευσης -- μερικοί ήξεραν το πλάνο. Το δια ταύτα: Η Ολυμπιακή εξαφανίστηκε, η Aegean (μέλος, βεβαίως, της Star Alliance) έγινε, πρακτικά, feeder της Λουφτχάνσα και όταν αυτό που προκέκυψε φάνηκε όχι εντελώς βιώσιμο, η "Ευρώπη" μας επέπληξε όταν ζητήσαμε να συνεργαστούν Aegean και Ολυμπιακή Αεροπολοϊα λόγω ...ανταγωνισμού. Θα είχαν δεσπόζουσα θέση έναντι των Ευρωπαϊκών κολοσσών....  Μυριστερά πράγματα.

Θα ξέρετε ότι η Φραπόρ είναι και λίγο του ευρύτερου Δημόσιου τομέα στην Γερμανία, και ότι τα πλακάκια, οι τουαλέτες, οι βρύσες, το χαρτί υγείας κλπ στο Ελευθέριος Βενιζέλος είναι ...Γερμανικά. Τα χωματουργικά ήταν Ελληνικά.

Όσο για τα περιφερειακά αεροδρόμια, τα εκχωρήσαμε επειδή δεν ξέρουμε να αλλάζουμε λάμπες. Και το μέλλον τους? Όσο υπάρχει τουρισμός, θα μάς αλλάζουν τις λάμπες οι Γερμανοί (θα τις πληρώνουμε εμείς, βέβαια). Αν δεν πάει καλά ο τουρισμός, τα αεροδρόμια θα έχουν το μέλλον του Σκαραμαγκά. Θυμάστε την HDW?  Ήταν χρεωκοπημένη όταν πήρε τον Σκαραμαγκά αλλά είχε λίγο cash flow από κάτι υποβρύχια... Ε?

Κάποτε κουβένταζα με τον μακαρίτη διαχειριστή του antinews, να γράφαμε την Ιστορία του Μεταπολεμικού Ελληνικού Κεφαλαίου... Κάποιος πρέπει να το κάνει για να ξέρουν οι επόμενοι...

Τέλος, όπως έγραψα και στην φωτό από το Spiegel χαίρομαι που ΜΜΕ αναφέρεται στο Spiegel. Θα σας πω γιατί, στην επόμενη ανάρτηση.

1 σχόλιο:

FREEPEN είπε...

ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΣΥΜΒΑΣΗ ΤΗΣ FRAPORT.!!
https://www.thepressproject.gr/article/88058/Auti-einai-i-sumbasi-me-tin-Fraport