Σάββατο 8 Φεβρουαρίου 2014

Με αφορμή τον ΑΔΜΗΕ


Professor Moriarty είπε...  (οι υπογραμμίσεις δικές μου)

Σίγουρα το δίκτυο της ΔΕΗ χρειάζεται αναβάθμιση. Εδώ και χρόνια είχα την άποψη ότι μέσα σε αστικά κέντρα δεν πρέπει να υπάρχουν εναέριες γραμμές και Μ/Σ. Και είναι και το μεγάλο θέμα των διασυνδέσεων των νησιών. Αλλά να μην ξεχνάμε ότι η ΔΕΗ στην Ελλάδα κατάφερε κάτι πολύ δύσκολο: να ηλεκτροδοτήσει με αξιόπιστο τρόπο μία χώρα της οποίας το ανάγλυφο είναι ιδιαίτερα ιδιόμορφο. Και τα τελευταία χρόνια οι μηχανικοί του δικτύου καταφέρνουν να το διατηρούν αξιόπιστο μέσα σε δύσκολες συνθήκες, όπου φορτώνεται με διάσπαρτα αιολικά και προπαντός Φ/Β τα οποία υποβαθμίζουν συνεχώς τον λεγόμενο συντελεστή ποιότητας και στρεσάρουν το δίκτυο στα όριά του.

Τώρα επικαλούμενοι την αναβάθμιση του δικτύου και προπαντός το θέμα των διασυνδέσεων που χρειάζονται μεγάλες επενδύσεις λένε άρον-άρον ιδιωτικοποίηση. Δηλαδή εκχώρηση μιας υποδομής τεράστιας αξίας όχι μόνο από άποψη κόστους, αλλά και εθνικής σημασίας. Και μάλιστα μέσα σε συνθήκες μειωμένης εθνικής ανεξαρτησίας.

Ήταν θέμα λανθασμένων (αν όχι κάτι χειρότερο) στρατηγικών επιλογών στον τομέα της ενέργειας από τις διοικήσεις της ΔΕΗ οι οποίες όμως ήταν αυτές που υλοποιούσαν την κυβερνητική βούληση. Κυβερνητικές είναι οι ευθύνες για το αδιέξοδο στο οποίο έφτασε το δίκτυο και συνένοχοι οι εκάστοτε διοικήσεις και οι συνδικαλιστικές ηγεσίες που δήθεν τις αντιπολιτευόταν.

Στο θέμα των διασυνδέσεων φαίνεται όλη η υποκρισία της ενεργειακής πολιτικής. Η Ελλάδα δεν θα έπρεπε θέσει ως προτεραιότητα την διείσδυση ΑΠΕ. Αν μικρό κλάσμα επιδοτήσεων στα Φ/Β και στα αιολικά πήγαιναν στις διασυνδέσεις και στην αναβάθμιση δικτύου τώρα θα υπήρχαν τα απαραίτητα κεφάλαια και θα είχε προχωρήσει το θέμα. Αντ' αυτού επιδοτήθηκαν με τεράστια ποσά ΑΠΕ οι οποίες ενώ δεν δίνουν αξιόπιστη λύση στο ενεργειακό, επιβάρυναν επί πλέον το δίκτυο και απαιτούν επί πλέον ενισχύσεις στο δίκτυο.


Όλα αυτά τα ΕΤΜΕΑΡ και ΑΔΙ, οι πανάκριβες εισαγωγές φυσικού αερίου, κλπ, το κόστος που πληρώνει η εθνική οικονομία για να στέκεται το δίκτυο με τα χέρια και όχι με τα πόδια δεν ενοχλούν τους οπαδούς της “απελευθέρωσης” της ενέργεια στην Ελλάδα ! (Το ότι υπάρχει θέμα “απελευθέρωσης” της ίδιας της Ελλάδας το αφήνω προς το παρόν.) Αλλά να θυμηθούμε ότι κάποτε υπήρχε το “σπατόσημο” για το Ελ. Βενιζέλος. Ένα κλάσμα αυτής της τεράστιας σπατάλης επιδοτήσεων που πάει στην τεχνική διαστρέβλωση του ενεργειακού μοντέλου που με τη σειρά της είναι πολλαπλασιαστής του κόστους και των ελλειμμάτων (εξαιρουμένης της σαθρότητάς του ως τεχνικής επιλογής), αν, λέω, ένα μικρό κλάσμα πήγαινε στο δίκτυο δεν θα υπήρχε σήμερα θέση για την ρητορική ερώτηση: “και που θα βρει λεφτά ο κρατικός ΑΔΜΗΕ για τις τεράστιες επενδύσεις που απαιτούνται για τις διασυνδέσεις”. Αλλά τα δις υπήρχαν και υπάρχουν για τις επιδοτήσεις. Στους φορολογουμένους φυσικά. Δικαιώθηκε τελικά ο ΓΑΠ. Πράγματι λεφτά υπήρχαν και ήταν πράσινα.

Και κάτι άλλο για τις διασυνδέσεις. Γίνεται θόρυβος από τις εταιρείες με τα μεγάλα αιολικά πάρκα όχι γιατί τους νοιάζει η επάρκεια της Άνδρου, για παράδειγμα. Τους ενδιαφέρει να γίνουν οι διασυνδέσεις για να “εγχέουν” από τα φαραωνικά αιολικά υπερ - πολλαπλάσιας ισχύος από ότι απαιτούν οι τοπικές ενεργειακές ανάγκες, για να εισπράττουν τις τεράστιες ταρίφες από τις αιολικές (και φωτοβολταϊκές) kWh. Και οι ¨παπαγάλοι” δημοσιογράφοι της “απελευθέρωσης” (προφανώς από κάθε κανόνα λογικής), το λένε αυτό “οικονομική βιωσιμότητα της επένδυσης” (sic). Υπάρχει μια έντεχνη διασύνδεση των διασυνδέσεων των νησιών με τις ΑΠΕ και πάνε να τις περάσουν πακέτο με τα πελώρια αιολικά πάρκα που εγκρίθηκαν
.

Τελικά αναρωτιέμαι αν όλη η κοροϊδία των ΑΠΕ έχει σαν στόχο την χρηματοδότηση από εμάς, όχι μόνο των ίδιων των ΑΠΕ αλλά και των καλωδιώσεων για Desertec κλπ άλλα φαραωνικά... Βάζουμε αιολικά στην Κρήτη και στην Λακωνία για να δικαιολογήσουμε τα καλώδια... Το μόνο που ξέρω είναι ότι δεν έχει σχέση με την δική μας ηλεκτροδότηση... Ούτε με καμία "απελευθέρωση".  Newspeak  για ηλίθιους.... Απλά πληρώνουμε για αλλωνών τα σχέδια με ποσοστά σε ντόπιους...

9 σχόλια:

nikos είπε...


Μανα μου Ελλας

https://www.youtube.com/watch?v=uQ-MpbiqJnI

nikos είπε...

και αν σας πω ότι η σχέση εκμετάλλευσης ελληνικού λιγνίτη στο Ορυχείο Καρδιάς έφτασε αίσιος στο 1:28 θα με πάρετε για ευτυχισμένο η για ....λολοστεφανη χιχχι

Professor Moriarty είπε...

Ομολογώ ότι αφού έγραψα αυτό το σχόλιο άνοιξα το link του Λιγνίτη στην προηγούμενη ανάρτηση που υπογράφει ο Spiral Architect και είδα ότι μεταξύ των άλλων γράφει με αναλυτικότερο τρόπο σχεδόν τα ίδια.

Αυτό που με έκανε τα αναθεωρήσω πολλές απόψεις σε σχέση με τις ελληνικές “ιδιωτικοποιήσεις” ήταν η περίπτωση του ΟΤΕ. Και θα μιλήσω σαν απλός καταναλωτής. Μερικά χρόνια μετά τις υποσχέσεις ότι θα έχουμε γερμανική ποιότητα παροχής υπηρεσιών εξακολουθούσα να ακριβοπληρώνω internet 1 και 2 Mbps, τα πάγια παρέμεναν, και τελικά αυτό που ξεχείλισε το ποτήρι και άλλαξα πάροχο ήταν ότι πλήρωσα κάποτε και τέλος επανασύνδεσης κάπου 7 ευρώ. Διατηρούσαν ακόμα οι “εκσυγχρονισμένοι” το “τέλος επανασύνδεσης” που είχε νόημα όταν η επανασύνδεση γινόταν με κατσαβίδι και όχι με το πάτημα ενός πλήκτρου. Ε, όχι και 7 ευρώ για το πάτημα ενός πλήκτρου!!! Κατά τα άλλα διαφήμιζαν την “αξιοπιστία” του δικτύου ΟΤΕ την οποία ζητούσαν να ακριβοπληρώνουμε και την οποία την βρήκαν έτοιμη στο πιάτο. Ποιός ο λόγος τότε να πουληθεί ο ΟΤΕ; Για να αλλάξει η βιτρίνα στα μαγαζιά;

Και γι αυτούς που παραμυθιάζονται ότι θα γίνουν... Γερμανία. Αν μου λέγανε ότι θα η Ελλάδα θα γίνει Γερμανική επαρχία ίσως να μην είχα τόσο μεγάλη αντίρρηση, αλλά δυστυχώς Γερμανική αποικία θα γίνει αν δεν είναι ήδη (ή Γερμανογαλλική, ή Βορειοευρωπαϊκή) και αυτό έχει τεράστια διαφορά! Και τα άλλα είναι χάντρες (ή ΑΠΕ) για ιθαγενείς....

ΥΓ μελαγχολικό εμβατήριο

nikos είπε...

και νεα κατολίσθηση στην Μαυτοπηγη τώρα στην τομή 4,5 δεν μιλά κανένας

spiral architect είπε...

Δεν μπορώ να προσθέσω κάτι περαιτέρω, πέρα απ'το ότι τα εκτεθειμένα (εναέρια δίκτυα) μεταφοράς και διανομής υπόκεινται σε φθορές και πρέπει να συντηρούνται τακτικά.
(και εν πολλοίς αυτό συμβαίνει ... ως τώρα)
Επίσης τα εναέρια δίκτυα (όλων των τάσεων) είναι καθεστώς σε όλες τις "προηγμένες χώρες" (Ιαπωνία, ΗΠΑ κ.α.) εκεί όπου το πολεοδομικό σχέδιο προβλέπει πρασιές ή στις αγροτικές περιοχές. Η ΔΕΗ δεν έκανε κάτι διαφορετικό, υιοθετώντας διεθνή πρότυπα και προσαρμόζοντας αυτά στις ελληνικές πολεοδομικές και γεωγραφικές συνθήκες.

Ξέρετε πόσες αγελάδες στην Ολλανδία σκοτώνονται κάθε χρόνο από κεραυνοπληξία και βηματική τάση επειδή στέκονται κοντά σε κάποιο πυλώνα μεταφοράς, ο οποίος συμπεριφέρεται σαν αλεξικέραυνο;
Γκουγκλίστε το!

Professor Moriarty είπε...

Spiral, μιλάω για αστικές περιοχές και κέντρα πόλεων και όχι περιαστικές, ή για πυλώνες ΥΤ στην ύπαιθρο (εννοείται). Στην Γερμανία, ακόμη και στην πρώην Ανατολική, δεν θα βρεις εναέρια σε αστικά κέντρα. Εδώ περνάνε μπροστά από μπαλκόνια. Υπήρξε σε πολλά αντικατάσταση με μονωμένους συνεστραμμένους αγωγούς, που έχουν και μειωμένα πεδία, αλλά δεν αρκεί. Δεν είναι μόνο λόγοι ασφάλειας, αλλά και αισθητικοί. Θα μου πεις, είναι το μόνο αντιαισθητικό σε αυτή την χώρα; Και θα έχεις δίκιο... Εν πάση περιπτώσει αυτό είναι κάτι επουσιώδες ως προς το κύριο θέμα που μας απασχολεί...

nikos είπε...

ο Στεργιωτης (υπεύθυνος προπαγάνδας ΔΕΗ α.ε.), ο Αδαμιδης (του "επαναστατικου" Σπαρτακου )...ακόμα να βγάλουν εστω μια ανακοίνωση χιχχι

spiral architect είπε...

Eν πάσει περιπτώσει και η ψηφοφορία για την ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ πάτησε στα ίδια μονοπάτια δικαιολογιών που σερβιρίζονταν εδώ και χρόνια για την ανάγκη ιδιωτικοποιήσεων. Δείτε τους (άφτιαχτους ακόμα) εκχωρημένους εθνικούς δρόμους και τα διόδια που ξεφυτρώνουν σαν ραπανάκια κάθε 20 km.
Η ανάγκη εκσυχρονισμού των δικτύων ήταν το έλασσον, αν και δεν άκουσα από κάποιον υποστηρικτή εντός βουλής να το αναφέρει.

Τεχνική λεπτομέρεια: Στις κορφές των πυλώνων μεταφοράς στηρίζεται ο αγωγός γης που δρα κυρίως εναντίον των κεραυνικών πληγμάτων. Μέχρι πριν καμιά δεκαριά χρόνια οι αγωγοί γης ήταν ένα κοινό χαλύβδινο συρματόσχοινο. Λίγο πριν φτιαχτεί η αλήστου μνήμης TELLAS από τη ΔΕΗ σαν θυγατρική τηλεπικοινωνιών της τελευταίας, σταδιακά αντικαταστάθηκαν από χαλύβδινο συρματόσχοινο με ψυχή οπτικής ίνας. Που πέρασαν αυτά τα "κρυφά" δίκτυα οπτικών ινών μετά την πώληση της TELLAS στη WIND; Ποιος έκανε τις πραγματικές επενδύσεις ενώνοντας τα Κέντρα Υψηλής Τάσης και τα Κέντρα Διανομής με οπτικές ίνες, είτε με τον τρόπο που περιγράφηκε, είτε με υπόγειο δίκτυο;

χρηστος κωνσταντης είπε...

Μετά από 24 χρόνια στή μεταφορά σάν τεχνητής υπό σταθμών έχω νά σάς πώ ότι τά 14 τελευταία χρόνια τό 80% της δουλειάς μάς ήταν η αντικατάσταση παλαιών μηχανημάτων, στόν δήθεν επενδυτή θά τού χαρίσουν ένα από τά καλύτερα καί πίο καινούργια δίκτυα τίς Ευρώπης