Τετάρτη 19 Δεκεμβρίου 2012

Από τις 4+1, στις 4+4, στις 6 αίτίες που ακριβαίνει το ρεύμα


http://nonews-news.blogspot.gr/2012/12/blog-post_8862.html
http://politika-gr.blogspot.gr/2012/12/6_19.html

Το κόστος του ρεύματος είναι καθοριστικός παράγων στις ενεργειακές μας επιλογές, και το κόστος του ρεύματος είναι από τα βασικά επιχειρήματα κατά των ΑΠΕ. Το κόστος του ρεύματος είναι επίσης καθοριστικό για την ποιότητα ζωής, την βιομηχανία, την ευημερία και την ανάπτυξη. Όποιος αμφιβάλει, ας ζήσει 1-2 τέρμινα εκτός δικτύου, επειδή πρέπει, και όχι για χόμπυ, ή με κομμένο το ρεύμα από έλλειψη χρημάτων.  Ή με τυχαίο ρεύμα. Ή με ρεύμα 11 το πρωί με 3 το μεσημέρι.

Έγραψα προχτές τους δικούς μου 4+4 λόγους "γιατί ακριβαίνει το ρεύμα" (σε αντίδραση των ανοησιών που είδα για "4+1 λόγους." Η Χρύσα Λιάγγου τα λέει όλα, και τα λέει και πιο διπλωματικά.  Η περίληψη, στο παραπάνω σχεδιάγραμμα.

Η ΕΕ (ή μάλλον η Γερμανία) είναι πίσω από τα 20-20-20 και τις διάφορες Μπιρμπιλοαρλούμπες.  Η πολιτική αγωγών της ΕΕ και τα 20-20-20 ενοχοποίησαν τον λιγνίτη και τον λιθάνθρακα υπέρ ακριβού αερίου. Δεν ξέρω εάν φταίει η ΕΕ που δεν αναπτύξαμε άλλα πεδία λιγνίτη, ή δεν επενδύσαμε σε σύγχρονες μονάδες όταν μπορούσαμε. Οι πολιτικοί μας φταίνε για αυτό, και οι διαπλεκόμενοι επιχειρηματίες που τους αναδεικνύουν. Αλλά μάλλον η "ΕΕ" είναι πίσω από αυτούς. Η ΕΕ διέφθειρε και διέλυσε τα πάντα με τις επιδοτήσεις της. Για την ακρίβεια μας οδήγησε εκεί που ήθελαν τα ισχυρά μέλη της, δηλαδή οι Γερμανοί και οι Γάλλοι. Οι επιδοτήσεις ευνοούν τους αεριτζήδες, και από δαύτους γεμίσαμε. Οι ΑΠΕ είναι κατ' εξοχήν αεριτζίδικη δουλειά. Λαδώνεις, παίρνεις μια άδεια και την πουλάς. Οι ΑΠΕ είναι 100% "Ευρωπαϊκή" απάτηΗ ενοχοποίηση και ο φόρος CO2 είναι 100%  Γερμανικός Ευρωπαϊκός καταναγκασμός. Ναι, έχουμε λαμόγια που το απολαμβάνουν...

Το ρεύμα μας ακριβαίνει λόγω αερίου, ΑΠΕ και έλλειψης κεφαλαίων για πιο σύγχρονες και οικονομικές μονάδες λιγνίτη ή λιθάνθρακα. Σε αυτό το τελευταίο, κάναμε ότι και με τα ασφαλιστικά ταμεία. Δεν λύσαμε προβλήματα όταν είχαμε λεφτά, αλλά φωνάζουμε τώρα που δεν έχουμε. Κάτι ήξερε ο Αίσωπος με τον τζίτζικα και τον μέρμηγκα...

Ναι, οι διασυνδέσεις ίσως μείωναν το κόστος ηλεκτροδότησης στα νησιά, αλλά μην με τρελαθούμε Οι "Υ.Κ.Ω." υπάρχουν από το ...1960, και απλά βγήκαν τώρα σε ξεχωριστή "γραμμή" στα βιβλία για να μειώσουμε την αντίδραση στην μεγάλη αύξηση του ρεύματος, και για να σπρώξουμε λίγο τα καλώδια. Αλλά οι διασυνδέσεις που ακούγονται, δεν έχουν σχέση με τις Υ.Κ.Ω. έχουν σχέση με φαραωνικά έργα 1000άδων πανάκριβων, επιδοτούμενων, αεριτζίδικων ΑΠΕ, και Γερμανικών σχεδίων Μεσογειακών διασυνδέσεων και δεν ξέρω τι άλλο. Καμία σχέση με το δικό μας κόστος του ρεύματος.

Η αναποτελεσματικότητα της ΔΕΗ λύνεται με καλή διαχείριση της ΔΕΗ. Μπορεί, ίσως, μία ιδιωτική ΙΕΗ να έχει χαμηλότερα λειτουργικά έξοδα, αλλά μια σαλαμοποιημένη ΔΕΗ ή ΙΕΗ θα είναι πολλές ξένες εταιρίες που απλά θα μοιράζονται τα κέρδη από το όλο και ακριβότερο ρεύμα. Είμαστε μια μικρή χώρα, απομονωμένη γεωγραφικά και η εκχώρηση φυσικού μονοπωλίου ίσως αποβεί θανάσιμο λάθος. Σε κάθε περίπτωση χρειάζεται ΡΑΕ που να είναι ΡΑΕ και όχι παράρτημα αυτής ή της άλλης χωματουργικής εταιρίας που ελέγχει ΜΜΕ. Ας κάνουν οι διαπλεκόμενοι Έλληνες ένα κονσόρτιουμ να αναλάβει την ενιαία ΔΕΗ. Το προτιμώ από την σαλαμοποίηση. Αν και μερικοί Έλληνες διαπλεκόμενοι έχουν μάλλον νοοτροπία πλασιέ ή trader, μπαμ-μπαμ. Αυτοί μπορούν να μετακομίσουν, ή να ανοίξουν τσιπουράδικο στο χωριό τους.

Η ενεργειακή μας στρατηγική πρέπει να είναι Εθνική ενεργειακή στρατηγική.  Όχι συγκερασμός αντικρουόμενων συμφερόντων.  Όχι επειδή ξύπνησα πατριώτης, αλλά επειδή αυτό ορίζει η κοινή λογική, και αυτό κάνουν ΟΛΟΙ. Η Αριθμητική, και οι κανόνες της Φυσικής δεν έχουν αλλάξει τα τελευταία 50 ή 150 χρόνια... Και αν δεν κοιτάξουμε τα δικά μας συμφέροντα, σίγουρα δεν θα τα κοιτάξουν οι ξένοι.

4 σχόλια:

spiral architect είπε...

Ποιος θα το πληρώνει;
Κάτι που δεν αγοράζεται επειδή είναι πανάκριβο δεν (θα'πρεπε να) μειώνεται η τιμή του;
Τι θα κερδίσουν;
To τέρας τρελάθηκε!

spiral architect είπε...

Α, ναι: Σε μια πλήρως ιδιωτικοποιημένη αγορά η έκφραση "Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας" (ΥΚΩ) είναι σχήμα οξύμωρο.

Όσο για τις διασυνδέσεις των νησιών με το ηπειρωτικό δίκτυο, πρόκειται για μια πονεμένη ιστορία.
- Δεν υπάρχει άλλο ευρωπαϊκό κράτος με τέτοιας έκτασης νησιωτικό σύμπλεγμα κατοικήσιμων νησιών.
- Οι διασυνδέσεις Υ.Τ. που έγιναν κατά το παρελθόν (νησιά Ιονίου, Αργοσαρωνικός) έγιναν λόγω εύκολων και με χαμηλό κόστος έργων καλωδίωσης και επίγειων υποδομών (Υ/Σ ζεύξης) για νησιά όπως Ζάκυνθος, Κέρκυρα, Σαλαμίνα κλπ με σχετικά υψηλά φορτία και εγκατεστημένη ισχύ, τα οποία δεν τους κάλυπτε ένας αυτόνομος τοπικός σταθμός παραγωγής στο κάθε μεγάλο νησί με ηλεκτρογεννήτριες ντίζελ.
Για τα νησιά των Κυκλάδων είχε τεθεί από παλιά το θέμα της διασύνδεσης (με μελέτες εφαρμογής κιόλας) μέσω του Καφηρέα. Κόλλησε όμως στην αντίδραση των κατοίκων της Ανδρου κατά κύριο λόγο (και ακόμα τσινάνε) που δεν ήθελαν να βλέπουν τον πυλώνα υποδοχής του υποβρυχίου καλωδίου από την Εύβοια και τους υπόλοιπους πυλώνες πάνω στο νησί μέχρι να ξαναμπρουμουτήσει ένα υποβρύχιο καλώδιο από Ανδρο προς Μύκονο κ.ο.κ.
- Για την Κρήτη και τη Ρόδο το κόστος ήταν δυσανάλογα υψηλό, λαμβάνοντας υπ' όψιν και το τεκτονικό ρήγμα ανοικτά των Κυθήρων. Έτσι το μόνο που έγινε και στα δυο νησιά ήταν η ανύψωση της τάσης του δικτύου μεταφοράς από τα 66 στα 150kV προς ελαχιστοποίηση των απωλειών.
- Για τα νησιά του Β.Α. Αιγαίου άστο καλύτερα. Οι λόγοι είναι εύκολα κατανοητοί: Συμφέρει πολύ περισσότερο να τα τροφοδοτεί ο Εζέλ.
- Τέλος ας μην ξεχνάμε και το βασικότερο: Τα έργα διασυνδέσεων και όλα τα έργα επεκτάσεων και ενισχύσεων έγιναν σε εποχές όπου η ΔΕΗ είχε πρόσωπο στην αγορά, δανειζόταν από την τράπεζα Μιτσουμπίσι (και άλλες) με χαμηλό επιτόκιο, είχε σύστημα αυτασφάλισης όπου οι υψηλές εισφορές των ΔΕΗτζήδων γίνονταν καλώδια, σύρματα, πυλώνες, μετασχηματιστές κλπ και γενικά όλα τα έργα γίνονταν κατά βάση με ίδιους πόρους.

Τώρα η φιλοσοφία άλλαξε. Η ΔΕΗ δεν είναι Δημόσια, ούτε παρέχει κοινή ωφέλεια. Παρέχει προϊόν, που σε λίγο δεν θα πουλιέται.
Μα πως δουλεύει αυτός ο καπιταλισμός ρε παιδί μου; Άλλα μας έλεγαν. άλλα γίνονται!

spiral architect είπε...

Δείτε και τον χάρτη της Μελέτης Ανάπτυξης Συστήματος Μεταφοράς 2010-14 με τις υπάρχουσες και νέες διασυνδέσεις του ηπειρωτικού, αλλά και τις διασυνδέσεις από το ηπειρωτικό προς τα νησιά για να καταλάβετε.

archaeopteryx είπε...

εξαιρετικά χρήσιμο