Τρίτη 11 Δεκεμβρίου 2012

Τα τρόλεϋ, η οικολογία, η ενέργεια και ο ...γρύλλος


Είχα μια φορά ένα δάσκαλο που μάς έλεγε ότι τα τρόλεϋ (ναι, κάποτε ήταν κάτι καινούργιο τα τρόλεϋ), δεν ήταν "καθαρά", απλά μετέφεραν την αστική ρύπανση από την πόλη στην μονάδα ηλεκτροπαραγωγής. Αλλά επειδή η μονάδα ηλεκτροπαραγωγής μπορούσε να ελέγξει συστηματικά την ρύπανση της (καλύτερα υποτίθεται από ένα λεωφορείο) μπορεί και να ήταν πιο "καθαρό" το τρόλεϋ.

Δεν έχω καμία όρεξη να εμπλακώ σε επιλογές μέσων μαζικής μεταφοράς, αλλά απλά υπενθυμίζω ότι τα φαινόμενα καμιά φορά απατούν, και ότι η επιλογή λεωφορείων, τρόλεϋ ή τραμ (ναι, υπήρξαν τραμ και πριν από τα τρόλεϋ, που ξηλώθηκαν, αλλά να που ξαναμπήκαν με το μπήκαμε στο ...ευρώ!), ίσως έχει σχέση με το τι προτιμάμε, αλλά προσωπικά πιστεύω ότι έχει μεγαλύτερη σχέση με το τι έχει να μας πουλήσει αυτός που πουλάει πράγματα, κι αν δεν βαριόμουνα θα έψαχνα να βρω ποιος μάς έβαλε τα πρώτα τραμ, ποιος τα ξήλωσε, ποιος έφερε τα τρόλεϋ, ποιός ξανάβαλε τραμ, κλπ. Κατά διαβολική σύμπτωση, η διαφημιστική ταμπέλα πάνω από τις πολυκατοικίες είναι εταιρίας που ζει πουλώντας ..."υποδομές".

Η μετακίνηση του τρόλεϋ ή του τραμ, προϋποθέτει σταθερό ηλεκτρικό δίκτυο, με προβλέψιμο ρεύμα και τάση. Δεν νοείται να έχεις τρόλεϋ χωρίς ρεύμα. Σε αντίθεση, το λεωφορείο μπορεί να κάθεται όλη μέρα, και στις 06:20 που έχει δρομολόγιο του βάζεις ένα ντενεκέ πετρέλαιο και έφυγε. Το πετρέλαιο αποθηκεύεται (και έχει πολλή ενέργεια σε ένα λίτρο), το ρεύμα δεν αποθηκεύεται, ή δεν χωράει πολλή ενέργεια στο ίδιο λίτρο. Η προβλεψιμότητα του δρομολογίου, και η μη δυνατότητα αποθήκευσης του ρεύματος είναι αυτά που καθορίζουν τις ηλεκτροδοτικές επιλογές.

Ναι, μπορείς να ηλεκτροδοτήσεις τρόλεϋ ή τραμ με ΑΠΕ. Αλλά όχι προβλέψιμα, κάθε μέρα στις 06:20. Άρα, βάζεις εφεδρείες, για όταν δεν φυσάει, που δεν μπορεί να είναι λιγνίτης, αλλά ακριβό αέριο (αλλά αυτός που ζει πουλώντας υποδομές, σου φτιάχνει και δίκτυο αερίου) . Αλλά επειδή πάλι δεν είναι αρκετά οικολογική η ηλεκτροδότηση, ή δήθεν για να σου εξοικονομήσει λίγο από το ακριβό αέριο, σου βάζει και αντησιοταμίευση!


Να τα χωματουργικά, να τα μπετά, να οι αντλίες και οι γεννήτριες, να οι υποδομές σωλήνων νερού, και, με πρόσθετο κόστος, εξοικονομείς λίγο από το ακριβό αέριο, που αναγκάστηκες να βάλεις για να έχεις και ΑΠΕ στο μείγμα ηλεκτροδότησης (όταν είχες και έχεις ηλεκτροδότηση και χωρίς ...μείγματα).

Αλλά χρειάζεσαι και νερό για αντλησιοταμίευση... Να οι γεωτρήσεις, να το τέλος του υδροφόρου ορίζοντα, να οι τεχνητές λίμνες.  Μήπως να μην βάλεις γλυκό νερό, και να βάλεις θάλασσα;  Ναι, αλλά θέλει αλλιώτικους σωλήνες, και αλλιώτικες κατασκευές και καινούργιες  αντλίες... Ή, αν μας τελειώσουν τα νερά να βάλουμε αφαλάτωση!... Και αυτή από αιολικά... Χιλιάαδες θέσεις εργασίας.

Γιατί είπαμε ότι τα κάνουμε όλα αυτά;  Το ανέκδοτο με τον γρύλο, το ξέρετε;

2 σχόλια:

George Mantjoros είπε...

Όπως πάντα . Εξαιρετικός !!!!!!!!

spiral architect είπε...

Το τραμάκι είναι συγκοινωνιακά πιο αποδοτικό από το τρόλεϊ. Έχει μεν μεγάλο κόστος κτήσης εν σχέσει με το δεύτερο, αλλά αν το ρυθμίσεις καλά - βλέπε φανάρια με πράσινο κύμα - είναι ταχύτερο από το τρόλεϊ, αλλά φτηνότερο και λίγο πιο αργό απ' το μετρό.